UMNO Teluk Belanga's Fan Box

UMNO Teluk Belanga on Facebook

Followers

Saya berikrar untuk bekerja tanpa mengenal erti jemu atau penat lelah, berkhidmat dan membela untung nasib rakyat. Kita akan sama-sama melaksanakan satu transformasi besar buat negara dengan semangat: Satu Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan....... Dato' Seri Najib Tun Abd Razak (PERDANA MENTERI MALAYSIA)

Thursday, May 5, 2011

Cabaran Ekonomi dan Politik Melayu Pada Masa Hadapan

Sekiranya kita melihat aliran dan corak pembangunan yang sedang berlaku di negara kita sekarang, dalam waktu yang singkat, ekonomi negara kita akan menjadi semakin industrial, global dan berorientasikan pasaran bebas. Keadaan yang kita hadapi pada hari ini menunjukkan bahawa perkembangan ekonomi yang begitu pesat sejak beberapa tahun kebelakangan ini telah mewujudkan cabaran ekonomi dan politik yang besar kepada bangsa Melayu.

Ini menyebabkan orang Melayu bukan sahaja perlu menjadi bangsa yang produktif, berdaya saing dan kreatif, malahan juga perlu memiliki daya cope-ability yang tinggi. Pada hemat kami, bangsa Melayu perlu membina sifat-sifat tersebut dengan segera supaya mereka akan mempunyai keupayaan yang lebih tinggi untuk menghadapi cabaran-cabaran ekonomi dan politik yang dicetuskan oleh kederasan perubahan ekonomi dan teknologi kini. Sifat-sifat tersebut hendaklah dijadikan asas kekuatan mereka supaya orang Melayu boleh bergantung kepada kekuatan sendiri dalam menghadapi cabaran-cabaran tersebut.

Namun begitu, kita amat bimbang apabila melihat sindrom pergantungan kepada kerajaan yang masih lagi ketara di kalangan bangsa Melayu sekarang. Orang Melayu perlu menghapuskan sindrom ini dengan segera, apatah lagi apabila kita melihat perkembangan sejak beberapa tahun kebelakangan ini yang menunjukkan bahawa peranan dan penglibatan kerajaan secara langsung dalam pembangunan ekonomi akan berada pada tahap yang sangat minimum, terutama sekali dalam proses peruntukan sumber dan agihan kekayaan negara.

Berdasarkan perkembangan ini, pada masa hadapan bangsa Melayu tidak dapat lagi secara berterusan bergantung kepada bantuan dan sokongan kerajaan. Sebaliknya, survival ekonomi dan politik bangsa Melayu akan lebih banyak bergantung kepada kekuatan dalaman bangsa Melayu itu sendiri. Pada pandangan kami, tanpa kekuatan ini bangsa Melayu tentunya akan menghadapi kesukaran untuk menjadi pelaku ekonomi dan politik yang berkesan, apalagi untuk muncul sebagai bangsa yang dominan dalam sekitaran sosial Malaysia dan dunia luas yang semakin kompetitif.

0 comments: