UMNO Teluk Belanga's Fan Box

UMNO Teluk Belanga on Facebook

Followers

Saya berikrar untuk bekerja tanpa mengenal erti jemu atau penat lelah, berkhidmat dan membela untung nasib rakyat. Kita akan sama-sama melaksanakan satu transformasi besar buat negara dengan semangat: Satu Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan....... Dato' Seri Najib Tun Abd Razak (PERDANA MENTERI MALAYSIA)

Friday, June 11, 2010

Agensi Persekutuan dinafi hak guna aset di negeri pembangkang



Pada kebiasaannya aset Kerajaan Persekutuan adalah bangunan, jalan raya dan hartanah belum dimajukan. Utiliti tidak lagi menjadi aset milik Kerajaan Persekutuan secara langsung sebab dimiliki syarikat kerajaan atau swasta.

Praktis sekarang ialah semua aset Persekutuan dimiliki kementerian berkaitan dan kementerian ini sama ada menguruskan aset secara sendirian atau melantik agensi tertentu seperti Jabatan Kerja Raya (JKR) menjadi ejennya. Jadi, tidak seperti perancangan atau pelaksanaan projek, tiada agensi pusat yang dipertanggungjawabkan secara langsung bagi memantau kerja-kerja penyelenggaraan set Persekutuan pada masa ini.

Sekiranya projek sesuatu kementerian bermasalah, Unit Penyelarasan Pelaksanaan (UPP) boleh memberi ulasan, tetapi sekiranya penyelenggaraan aset Persekutuan tidak sempurna tiada suatu agensi pusat boleh berbuat demikian. Misalnya penyelenggaraan 16,000 km jalan raya Persekutuan tidak dilakukan dengan baik maka tidak ada agensi pusat boleh beri ulasan sebagaimana UPP boleh memberi ulasan terhadap kelewatan penyiapan sesuatu projek.

Jadi beban penyelenggaraan merupakan beban sesuatu kementerian sahaja dan kementerian ini secara bersendirian menangani segala masalah penyelenggaraannya. Jadi, apabila kelemahan berlaku dalam penyelenggaraan sesuatu aset, kita cuma boleh salahkan kementerian berkenaan padahal adakalanya agensi pusat sendiri kurang memberi keutamaan dari segi pengagihan peruntukan terhadap penyelenggaraan aset Persekutuan tersebut.

Kalau diperhatikan kelemahan besar agensi Persekutuan dalam menyelenggarakan aset Persekutuan ialah tidak menekankan keperluan mendapatkan surat hak milik atau pewartaan setiap aset yang dimilikinya di bawah Kanun Tanah Negara (KTN) 1965. Akibatnya tanpa instrumentasi ini tindakan untuk menghalang pencerobohan terhadap aset Persekutuan tidak dapat dilakukan sebab aset ini masih lagi hak Kerajaan Negeri, walaupun pembayaran pampasan atau premium telah dibuat.

Apabila BN kalah Pilihan Raya Umum ke-12 di beberapa negeri di Semenanjung Malaysia, Kerajaan Negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat (PKR) telah menghalang JKKK Persekutuan dan agensi Persekutuan untuk menggunakan kemudahan awam seperti dewan orang ramai, kompleks sukan dan balai raya di negeri berkenaan, terutama di Selangor. Agensi Persekutuan tidak dapat mengambil sebarang tindakan terhadap Kerajaan Negeri berkenaan sebab kemudahan awam ini bukan hak milik Persekutuan, walaupun terdapat kemudahan awam ini dahulunya dibina dan dibiayai Kerajaan Persekutuan.

Sebenarnya melalui instrumentasi pewartaan dan surat hak milik ini sahaja sesuatu aset layak dikategorikan sebagai aset Persekutuan. Pendapat yang mengatakan aset Kerajaan Persekutuan yang dibina agensi persekutuan ini tidak perlu memperoleh surat hak milik atau diwartakan di bawah KTN sebab tapak aset ini telah diambil balik melalui Akta Pengambilan balik Tanah 1960, adalah tidak benar. KTN secara jelas menyatakan suatu aset menjadi milik Persekutuan, setelah aset tersebut sama ada pewartaan atau menerima surat hak milik di bawah KTN.

Setelah diamati, isu tidak mewartakan atau mendapatkan surat hak milik sesuatu aset Persekutuan boleh terjadi berpunca dari pemikiran kementerian yang bertanggungjawab terhadap aset Persekutuan bahawa aset Persekutuan akan terus selamat dalam jagaannya walaupun tanpa pemilikan melalui KTN.

Kedua, agensi Persekutuan sendiri kurang peka tentang perlunya pemilikan aset di bawah jagaannya kerana jarang sekali ditegaskan agensi pusat. Ketiga, agensi pusat sendiri tidak tahu kaedah bagi memohon hak milik dan mewartakan aset sebagai rezab Persekutuan dan sehingga kini tiada pekeliling mengenainya dikeluarkan agensi pusat.

Suatu perkara lagi yang menjadi tabiat agensi Persekutuan adalah memandang remeh terhadap penyelenggaraan aset Persekutuan dan biasanya aset Persekutuan dalam bentuk kemudahan awam tidak diguna secara optimum. Di mana-mana kita pergi kita ternampak kompleks sukan yang lengang, dewan orang ramai dan balai raya sentiasa kosong, pusat latihan jarang berpenghuni dan ruang pejabat masih kurang minat menggunakan konsep ‘open space.’

Sebenarnya tabiat ini suatu yang tidak baik untuk diamalkan. Di negara maju bangunan pejabat kerajaan yang berusia bukan sahaja akan terus digunakan tetapi menjadi kebanggaan sebab nilai estetiknya meningkat mengikut usianya. Contohnya No 10 Dawning Street terus menjadi kediaman dan pejabat Perdana Menteri British sejak beberapa kurun lalu.

Pengurusan aset Persekutuan terus bertambah kompleks setiap tahun. Permasalahan yang besar dalam penyelenggaraannya ialah berpunca dari tiadanya rekod yang lengkap mengenai aset milik Kerajaan Persekutuan.

Beri-ribu aset Persekutuan seperti dewan orang ramai, balai raya, kompleks pejabat, sekolah, kuarters di seluruh negara belum pasti sama ada sudah diwartakan atau tidak. Walaupun JKR telah dilantik untuk mengetuai penyelenggaraan aset Persekutuan, tetapi agensi ini berkepakaran mengenai kaedah penyelenggaraan bangunan dan jalan raya bukan strategi pengurusan aset terutama hartanah. Jadi penyelenggaraan aset Persekutuan bukan setakat memastikan insiden sedih seperti bumbung runtuh di Galeri Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang tidak berlaku, tetapi untuk memastikan pengurusan aset Persekutuan secara berstrategi terjadi.

Oleh sebab bilangan dan nilai aset Persekutuan terus bertambah besar, maka suatu agensi pusat perlu diwujudkan. Agensi ini yang pasti bukan JKR, tidak perlu besar tetapi diberi tanggungjawab pengurusan strategik seperti penyediaan pelan induk penyelenggaraan, penggubalan dasar, bajet, memantau kerja penyelenggaraan atau pembangunan semula dan latihan.