UMNO Teluk Belanga's Fan Box

UMNO Teluk Belanga on Facebook

Followers

Saya berikrar untuk bekerja tanpa mengenal erti jemu atau penat lelah, berkhidmat dan membela untung nasib rakyat. Kita akan sama-sama melaksanakan satu transformasi besar buat negara dengan semangat: Satu Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan....... Dato' Seri Najib Tun Abd Razak (PERDANA MENTERI MALAYSIA)

Wednesday, March 23, 2011

Perjuangan yang belum selesai

Parti Politik Melayu yang unggul UMNO telah lahir kepesada alam Melayu. Kesatuan semangat Melayu yang tidak leka dengan kejayaan ini dan masih banyak lagi hak-hak Melayu dan Tanah Melayu perlu diperjuangkan antaranya kemerdekaan, ekonomi, pelajaran, Bahasa dan Ketuan Melayu.


UMNO dibawah pimpinan Dato' Onn terus berusaha untuk memansuhkan Malayan Union dan menghantar wakil ke London untuk menjelaskan perakra sebenar. Namun pihak berkuasa British menyatakan perwakilan Melayu yang akan datang ke London tidak akan mendatangkan sebarang hasil. Lantas Dato'Onn membidas kenyataan tersebut,

"... itu bukan menjadikan kami berasa kecewa dan putus asa sebaliknya ia telah memperhebatkan lagi tuntutan kami dan menambahkan kuat azam kami untuk meneruskan perjuangan kebangsaan itu. Pendeknya, orang-orang Melayu sekarang mendesak koyakkan perjanjian MacMichael dan ketika itu kami akan berunding di atas rancangan Persekutuan".

Akhirnya dengan usaha tokoh-tokoh pemimpin UMNO, perjanjian Malayan Union (Mac Michael) dimansuhkan pada tahun 1948 dan digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu6. Pengistiharaan ini telah disampaikan oleh Datuk Onn Jaafar di persidangan Majlis Mesyuarat Agung UMNO kesembilan di Johor Bahru pada 24 dan 25 Januari 1948. Secara rasmi Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan pada 1 Februari 1948 dan ini merupakan detik sejarah kemenangan bangsa Melayu dalam memperjuangkan martabat bangsa Melayu sehingga menjadi slogan UMNO itu Melayu dan Melayu itu UMNO.


Dalam usianya yang masih muda, UMNO menghadapi ujian keahlian parti. Dato' Onn Jaafar bercadang membuka keahlian parti kepada semua bangsa untuk memupuk perpaduan dalam menghadapi ancaman komunis. Sebaliknya bagi British cadangan ini adalah satu langkah kepada satu penubuhan parti bukan mengikut kaum dan ke arah kemerdekaan. Kesepakatan suara ahli Melayu tetap kental dan tidak merestui UMNO di buka keahlianya kepada kaum lain. Penentangan dari ahli parti menyebabkan Dato' Onn Jaafar meletakkan jawatan pada tahun 1951 dan menubuhkan parti berbilang kaum yang digelar Parti Malaya Merdeka (IMP) dan Parti Negara pada tahun 1955. Beliau digantikan oleh Tunku Abdul Rahman pada tahun 1951 dan menukar konsep perjuangan UMNO dari 'Hidup' Melayu kepada 'Merdeka'.

Dalam tahun 1950'an sumbangan perjuangan UMNO yang paling bersejarah ialah mengusahakan kemerdekaan Tanah Melayu dari pemerintahan British. Dengan diketuai oleh pemimpin Melayu Tunku Abdul Rahman, Malaya telah berjaya menuntut kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 dengan aman. Tun Abdul Razak bin Datuk Hussain (Menteri Pelajaran ketika itu) telah mengumumkan berita hari kemerdekaan menerusi Radio Malaya, antara lain beliau berkata,

"Dua tiga minggu lagi kita penduduk di Persekutuan Tanah Melayu akan menyambut suatu hari yang paling bersejarah dan mustahak di dalam lipatan tawarikh negeri kerana pada 31.8.57 kita akan mendapat kemerdekaan bagi tanahair kita".


Selepas merdeka, UMNO sebok mengurus agenda pembangunan sosio-ekonomi dan politik bangsa dan negara. Apabila usianya meningkat lebih dua dekad, kepimpinan Melayu yang menerajui Perikatan digugat dengan insiden Mei 1969 hasil dari keputusan pilihanraya umum yang mencabar kesabaran penduduk berbilang kaum. Kepimpinan Tunku yang lemah dan faktor ekonomi dikatakan punca perbalahan berlaku. Tun Abdu Razak seorang elit Melayu generasi muda muncul menggantikan Tunku Abdul Rahman dan diikuti oleh Tun Hussein Onn. Keharmonian politik dan pembangunan negara telah menjadi prioriti dibawah kepimpinan mereka.

Dasar Ekonomi Baru (DEB) diwujud untuk mengimbangi pertambahan dan peluang ekonomi masyarakat bangsa Melayu. Pembukaan dan pengurnian tanah kepada Melayu dilakukan menerusi FELDA. Lebih banyak biasiswa diperuntukan untuk anak-anak Melayu melanjutkan pelajaran. MARA ditubuhkan untuk membantu dalam perniagaan dan juga pelajaran. Amanah Saham Nasional (ASN) ditubuhkan, Universiti yang bahasa pengantarnya Bahasa Malaysia didirikan (Universiti Kebangsaan Malaysia) dan berbagai lagi untuk meningkatkan kehidupan Masyarakat Melayu di bandar dan juga di desa.

Isu-isu dalaman parti yang dihadapi oleh pemimpin UMNO dari tahun 1970 - 1985 dapat diatasi dengan bijaksana. Antaranya ialah isu Harun Idris, polisi pendidikan, Universiti Merdeka, krisis MCA 1983 dan isu Guru-guru Sekolah Cina. Isu-isu tersebut banyak menguji kepimpinan politik Melayu dalam Barisan Nasional. Malahan ada kalanya polisi yang diputuskan mendapat tentangan dari parti komponen BN. MCA umpamanya dibawah pimpinan Lee San Choon pernah memikirkan untuk keluar dari kerajaan semasa proses penubuhan BN. Begitu juga semasa penggubalan pasca polisi ekonomi 1990 dimana pemimpin MCA sekali lagi menimbang samada kedudukan masyarakat Cina akan lebih baik atau lebih buruk sekiranya parti mereka keluar dari BN.

Tetapi pada tahun 1987, kuasa politik Melayu bergolak dan kepimpinan tertinggi di cabar oleh rakan sebangsa dan agama. Isu kemenangan Dr. Mahathir Mohammad sebagai Presiden dicabar oleh lawannya Tengku Razaleigh Hamzah ke Mahkamah Tinggi. Akhirnya intitusi politik Melayu yang telah dibina hampir emapt dekad jatuh dan tidak sah atau dihukum "mati" oleh Mahkamah Tinggi. Ini bermakna buat beberapa ketika orang Melayu tidak punya ketua (Perdana Menteri) atau parti politik di tanah kelahiran mereka sehinggalah munculnya parti UMNO Baru.

Walaupun pepecahan politik bangsa berlaku, namun pada pilihanraya umum 1990 dan 1995 orang-orang Melayu masih sayangkan UMNO dan tetap memilih BN sebagai tunggak penggerak politik bangsa dan Negara. Apabila BN menang, bermakna politik negara diterajui oleh UMNO atau bangsa Melayu yang juga menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri. Mempertahankan kecemerlangan politik bangsa Melayu secara berterusan juga sebagai asas mempertahankan maruah bangsa.

Dengan mandat yang diberikan oleh rakyat, Dr. Mahathir terus menerajui dan memperjuangkan UMNO dengan berpegang pada kepentingan agama, bangsa dan negara. Kepimpinan politik Melayu (Dr. Mahathir) telah dikenali dan disanjung di merata dunia. Polisi-polisi9 yang telah dan akan dijalankan mendapat sambutan baik dan berjaya. Walaupun Malaysia telah diiktiraf sebagai salah satu 'harimau' di Asia dan diberi penghormatan menganjurkan persidangan/pameran bertaraf antarabangsa (seperti LIMA, Persidangan Negara-negara Komenwel, Sukan Komenwel dan lain-lain), masih banyak lagi agenda yang belum selesai untuk diperjuangkan bagi meletakkan bangsa Melayu selari dengan arus pembangunan global dan teknologi moden menuju abad ke21.

0 comments: