UMNO Teluk Belanga's Fan Box

UMNO Teluk Belanga on Facebook

Followers

Saya berikrar untuk bekerja tanpa mengenal erti jemu atau penat lelah, berkhidmat dan membela untung nasib rakyat. Kita akan sama-sama melaksanakan satu transformasi besar buat negara dengan semangat: Satu Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan....... Dato' Seri Najib Tun Abd Razak (PERDANA MENTERI MALAYSIA)

Thursday, July 22, 2010

Atasi halangan perpaduan


Isu perpaduan Melayu tidak ubah seperti kata pepatah ‘sekali air bah, sekali pasir berubah’. Ia terasa penting apabila adanya pemimpin politik Melayu sama ada daripada Pas atau UMNO menimbulkannya secara tidak berkala untuk gimik politik. Akhirnya ia menjadi satu tanggapan umum bahawa pemimpin politik Melayu tidak menunjukkan kesungguhan dalam merealisasikan perpaduan kaumnya sendiri.

Sejarah politik Malaysia memperlihatkan kedua-dua parti politik yang didominasi oleh kaum Melayu ini sering bertelingkah antara satu sama lain atas isu yang tidak jelas. Kisah-kisah silam sering diungkitkan sebagai alasan untuk tidak bersatu.

Jika pendokong Pas masih tidak dapat melupakan bagaimana mereka dipaksa keluar daripada Barisan Nasional pada 13 Disember 1977 seperti diungkitkan Mursyidul Am Pas, demikian juga pendokong setia UMNO tidak dapat melupakan bagaimana mereka dituduh kafir, taghut, perceraian dan pernikahan semula serta pengasingan kubur kerana berlainan fahaman politik.

Persoalan yang sering bermain di minda rakyat masa kini, secara praktikal apakah sebenarnya bentuk perpaduan Pas-UMNO yang ingin diwujudkan?

Adakah muncul satu pakatan baru UMNO-Pas atas nama jawatankuasa bersama? Adakah Pas dan UMNO dibubarkan dan dibentuk sebagai sebuah parti politik Melayu baru?

Adakah UMNO dan Pas berpadu dalam bentuk persetujuan tidak akan meletakkan calon di kawasan pilihan raya yang dipertandingkan oleh salah sebuah parti?

Adakah Pas akan meninggalkan pakatan pembangkang dan menyertai BN? Atau tiada lagi Pas dan UMNO sebaliknya hanya wujud satu parti Melayu?

0 comments: