UMNO Teluk Belanga's Fan Box

UMNO Teluk Belanga on Facebook

Followers

Saya berikrar untuk bekerja tanpa mengenal erti jemu atau penat lelah, berkhidmat dan membela untung nasib rakyat. Kita akan sama-sama melaksanakan satu transformasi besar buat negara dengan semangat: Satu Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan....... Dato' Seri Najib Tun Abd Razak (PERDANA MENTERI MALAYSIA)

Sunday, June 6, 2010

Hentikan Projek Aniaya Rakyat



Tindakan Ketua Menteri, Lim Guan Eng mengarahkan projek perumahan Perda yang dalam pembinaan di kawasan Kuala Sungai Pinang dihentikan sementara kerana masalah perparitan disifatkan satu perbuatan untuk menganiaya rakyat.

Berikutan arahan tersebut, peluang golongan miskin untuk mendapatkan rumah lebih cepat tersekat sedangkan punca sebenar berlakunya kejadian banjir kilat di sebuah taman perumahan berhampiran projek tersebut 18 Mei lalu disebabkan pintu tali air rosak.

Guan Eng dan kerajaan negeri harus berhenti menuding jari kepada Perda sebaliknya bertanggungjawab membaiki pintu tali air tersebut yang sehingga kini masih belum dibaiki oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri.

Punca banjir bukan disebabkan parit itu tetapi pintu tali air yang rosak. Untuk menyiapkan parit, ia tanggungjawab Perda dan sedang jalankan kerja-kerja infrastruktur tersebut.

Tetapi kerajaan negeri juga perlu bertanggungjawab membaiki pintu tali air tersebut. Kenapa Ketua Menteri mahu lepas tangan dan meletakkan kesalahan tersebut kepada Perda pula.

Selagi pintu tali air itu tidak dibaiki, parit macam mana sekalipun yang dibuat tidak akan berjaya menghalang kejadian banjir kerana bila air dari parit masuk ke tali air, pengalirannya juga akan tersekat.

Guan Eng
telah mengarahkan Perda menghentikan projek mereka sehingga sistem perparitan diperbaiki kerana kedudukannya yang berdekatan dengan taman berkenaan dikatakan menjadi punca kejadian tersebut berlaku. Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) telah mengeluarkan arahan supaya Perda memberhentikan kerja-kerja berkenaan sehingga sistem perparitan dibaiki.

Kerja-kerja infrastruktur di projek perumahan kos rendah yang dibangunkan Perda itu kini hanya tinggal empat peratus lagi untuk disiapkan dan dijangka selesai sepenuhnya bulan ini juga.

JPS berada di bawah kerajaan negeri, patutnya bila berlaku banjir, salahkan mereka. Tapi apa yang berlaku sebaliknya. Perda pula dipersalahkan.

0 comments: